'Le Writer Notes

Reading is piece of my life. In this blog, I will review all books that I’ve used to read. Some entries --- I copied from my main blog which is Syazana Story Glory.

Block of Wood is actually from the earliest Indo-European writings may have been carved on beech wood. Similarly, the Latin word codex, meaning a book in the modern sense (bound and with separate leaves), originally meant "block of wood". Source ---Google

So that's the origin idea for the name of this blog :)

XOXO

S

Friday, June 20, 2014

Review | PARANORMAL by Hani Suraya

Source | Buku Fixi


Details;

Tajuk: PARANORMAL
Penulis: Hani Suraya (Cerita Asal; Adib Zaini)
Terbitan: Fixi
Harga: MYR18.90 (Harga di MPH)
Rate: 3.9/5

Sinopsis;
Anda ada masalah misteri yang ingin diselesaikan? IDBW Investigations sedia membantu (kalau anda sedia membayar).

Syarikat kecil ini mengambil upah menyiasat kes-kes PARANORMAL.

Mereka diketuai Norin, ahli sihir amatur yang agak flirty. Jimmy yang hidupnya terumbang-ambing mahir dengan ilmu shaman puak Navajo. Fairuz pakar sejarah paranormal yang juga merupakan ‘muscle’ kumpulan. Mahmud werewolf yang periang. Manakala Suzana boleh membaca fikiran orang. Mereka turut dibantu Nora, seorang yang obses dengan kimia.

Suatu hari, mereka didatangi Hakim yang ingin mereka menyiasat percubaan bunuh anaknya Maliki yang berumur 3 tahun. Namun apa yang mereka tidak tahu adalah mereka bakal terjebak dalam suatu konspirasi besar. Persahabatan mereka yang kuat juga bakal bergoncang! Source; Buku Fixi


Review / Komen;


Waktu mula-mula pegang buku ni, memang rasa tertarik dengan cover bukunya, memang gempak. Macam buku thrill-seram tapi ala-ala twilight macam tu.

Tapi yang peliknya tentang cover ni, (apa yang aku rasa) ada 6 orang yang mungkin adalah pekerja IDBW – sebab ada werewolf, but then yang pelik tu mengapa di covernya ada 4 lelaki dan 2 perempuan? Or maybe Nora tak tersenarai dalam geng ni ke kan. I don’t know, just curious. Yeah, aku memang suka over-thinking.

Cerita bermula bila Hakim bertemu kumpulan ini untuk siasat kesnya. Aku memang excited nak tahu siapa yang cuba bunuh anak si Hakim ni. Dan tiba-tiba muncul watak Ridwan dewasa dari masa depan yang nak bunuh Maliki kecil (Ridwan ni anak Hakim).

If plot ini dikembangkan dengan lebih terperinci mesti lagi umphh, sebabnya rasa macam sia-sia je selama ni team IDBW ni siasat kes tu sebabnya mengapa Ridwan nak bunuh Maliki tu macam tergantung. Ntah mungkin ada terskip ke apa, tapi rasanya aku takde tinggal walaupun sehelai. Sebenarnya part Ridwan-Maliki ni memang telah menimbulkan pelbagai persoalan.

Lepas tu function Nora sebagai orang yang obsess dengan kimia macam melepaskan batuk di tangga je. Bila sebut pasal obsess, you know how to imagine macam mana orang tu obsess kan, tapi Nora ni sample darah pun tak boleh cek. Yeah, I know ahli biologi or doctor je ‘reti’ nak cek but cuba tengok ahli kimia yang obsess tu mesti sampai sudah dia akan usaha nak tahu benda tu apa. So Nora ni macam takde effort. Setakat tahu nak cemburu, mengada-ngada dengan Fairus adalah.

Aku cuma suka chapter Mahmud je seorang werewolf. Waktu dia lawan dengan el chupacabra dengan norin tu aku rasa excited. Siap boleh imagine Mahmud ni macam Taylor Lautner (werewolf dalam Twilight). Part dia lawan dengan jembalang air pun rasa cool.

Btw, buku ni tentang Hakim bagi team IDBW misi nak cari siapa yang nak bunuh Maliki, but then finale nya lebih focus kepada pencarian Mahmud yang kena culik dengan Damien si owner pusat fighting monster judi haram.

Part Suzana pun aku rasa tak sampai. Dalam buku ini digambarkan suzana boleh baca fikiran orang, but Suzana takde tunjuk pun kuasanya, just waktu hujung je baru nak tunjuk power dia tu pun rasa macam kurang sampai. Yang watak lain-lain tu macam Norin, Jimmy, Fairuz, Sid dan Moses ni biasa-biasa sahaja.

Tapi yang bagusnya buku ni, bila penulis elaborate watak-watak dalam cerita ni secara flashback. So at least boleh tahu la siapa mereka ni. Then at least dapat juga info sikit pasal monster ni. Sanggup aku google nak bayangkan rupa el chupacabra tu. LOL

**Spoiler
  • Nanti Damien (penculik Mahmud) mati, jembalang air tu bunuh dia, rasa cool juga part ni. Dapat rasa yang jembalang air betul-betul dendam giler dengan Damien.
  • Mahmud jadi werewolf sebab kena gigit denga girlfriend dia. Scene ni flashback.

Overall dan konklusinya, jalan ceritanya menarik dan tak cliché, cuma plotnya kena lebih kemas dan scene cinta tu ada setengah tu tak payah cerita pun takpe sebab macam tak penting. Aku suka cerita misteri-penyiasatan macam ni. Walaupun banyak “lubang” kemasan watak Mahmud memang menjadi.

Memang harap sangat penulis dapat buat sambungan novel ini. Mungkin di bahgian 2 nanti segala persoalan aku bakal terjawab dan di jawab ke kan. Well untuk penulis, good luck, keep writing good pieces. :)

Till then,
-xoxo-
S

3 comments:

  1. Salam.

    Boleh tolong review Salina oleh A. Samad Said.

    T.K.

    ReplyDelete
  2. Sang Sapurba,

    Waalaikumussalam.

    InsyaAllah, nanti saya cari dan baca buku itu.

    Terima kasih atas cadangan :)

    xoxo,
    S

    ReplyDelete
  3. Tulh rasa yg watak lelain tu tk fuction babak org bercinta tu pun melebih je pastu kes hakim cam tk berkembang lebih pada friendship diorg

    ReplyDelete