'Le Writer Notes

Reading is piece of my life. In this blog, I will review all books that I’ve used to read. Some entries --- I copied from my main blog which is Syazana Story Glory.

Block of Wood is actually from the earliest Indo-European writings may have been carved on beech wood. Similarly, the Latin word codex, meaning a book in the modern sense (bound and with separate leaves), originally meant "block of wood". Source ---Google

So that's the origin idea for the name of this blog :)

XOXO

S

Friday, June 20, 2014

Review | B.A.B.I BERCINTA DIBALIK API by Azwar Kamaruzaman

Source | Lejen Press



Details;


Tajuk: B.A.B.I BERCINTA DIBALIK API
Penulis: Azwar Kamaruzaman
Terbitan: Lejen Press
Harga: MYR17.00 (Harga di Kedai Buku 1 Malaysia)
Rate: 3.8/5


Sinopsis;

Perghh!! Bukan senang berjalan di atas muka bumi sebagai seorang anak luar nikah. Sanggup manusia-manusia yang lahir dari persetubuhan yang halal menyamakan aku dengan seekor binatang yang haram. BABI! Apakah aku yang bersalah? Sedangkan perkara itu dilakukan oleh ibu aku! Wahai masyarakat, seandainya kamu tidak menerima insan seperti aku, bagaimana kami mahu membuktikan insan seperti kami tidak mewarisi dosa keturunan kami – Leman

Ya! Sekali melihat semua mengatakan aku seperti lelaki. Sebenarnya naluri aku masih perempuan. Berkawan dengan Leman sejak kecil, membuatkan aku jatih cinta kepadanya. Dia mengajar aku erti kehidupan yang sebenar. Biarpun, perjalanan kehidupannya penuh dengan duri. Aku sayang dia biarpun dia disamakan dengan BABI. Tapi………… – Azmi

Cinta itu hanya dibirai katil. setelah habis aksi diranjang,maka habislah cinta itu. Aku bangga bila wanita seperti aku sering dinobatkan Lady of the Month oleh pihak kelab malam. Dosa? Kalau takut dosa kenapa ada manusia berpangkat ustaz, berjimba-jimba di kelab malam. Malah seronok dalam dakapan manusia-manusia seperti aku. – Pauziah

Source; Lejen Press
Review / Komen;


First of all, dengar tajuk je dah bikin hati cuak, memang bersemangat  sangat nak baca. Novel ni memang ada kontroversi sikit di awal terbitannya, namun setelah dibaca barulah faham mengapa tajuknya sedemikian.


“Babi ialah sejenis haiwan mamalia ungulata yang bermuncung panjang dan berhidung leper. Babi digelar haiwan yang kotor dalam al-Quran dan haram dimakan oleh umat Islam.”

Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Terjemahan Al-Quran Surah:6.Al-An'am Ayat 145) - source; wikipedia

Tapi, dalam konteks novel ini, babi ni ialah kata carutan/makian. Novel ini berkisarkan mengenai Leman (Sulaiman) yang merupakan seorang anak luar nikah seorang pelacur yang bernama Pauziah bersama seorang ustaz yang bernama Mawardi. Dia seringkali diejek sebagai anak haram dan juga disamakan seperti BABI.


Walaupun keluarga Leman ni agak kucar-kacir dan tiada pegangan agama ; ibunya pelacur, abang dan kakak melakukan sumbang mahram tapi dia tetap pegang pada ajaran agama Islam dan cuba memperbaiki diri.


Jalan cerita yang telah digarap agak cliché, tapi ini sebenarnya yang terjadi dalam masyarakat kita sekarang ni. Dadah - sumbang mahram - seks bebas - pelacuran - bunuh.


Bagi aku, kalau penulis kemaskan plot-plot dalam novel ini mesti lagi umph. Sebabnya terlalu banyak scene dan plot yang ingin diceritakan tapi terbatas. Ada setengah watak tiba-tiba hilang atau dihilangkan, jadi buat aku agak konfius dengan certain chapter.


Btw, jangan harapkan cerita ni happy ending, sebab endingnya akan bersambung dalam sekuelnya iaitu SAKA. Overall, aku suka buku ini, rasa berbaloi dan kau tak kan sangka seseorang yang warak dan pandai ilmu agama pun boleh terjebak sebab nafsu setan.


Konklusi, walaupun ibu bapa kita jahat atau buruk macam mana sekalipun, kita sebagai anak harus/perlu/patut menghormati dan berbakti pada mereka. Ini adalah tanggungjawab kita dan jangan sekali-kali putus asa mendoakan mereka berubah.


**Spoiler
  • Ada banyak scene jijik-geli tak hengat which is Paul ni bunuh Mama (gelaran ketua pelacur paling atas)
  • Scene Paul jumpa bomoh dan minum darah haid nya. YUCKS!
  • Di scene separa penghujungnya watak Paul dan Ustaz Mawardi bertukar menjadi babi dan Leman telah menjaga mereka dengan sebaiknya. P.s: jika anda pernah membaca atau dengar kisah Nabi Musa bertanyakan pada Allah SWT siapakah yang akan menjadi jirannya di syurga, jalan ceritanya lebih kuranglah dengan novel ini. KLIK SINI UNTUK BACA KISAH NABI MUSA.



Till then,
-xoxo-
S


No comments:

Post a Comment